Ebben a bejegyzésben is egy olyan témát hoztam el, melyet lakberendezőként sokszor megkapok a megbízóimtól, amikor a lakberendezői tanácsadás/tervezés elemeiről beszélgetünk.
Mi az a moodboard, mire való és miért nem szabad kihagyni? Erre a kérdésre próbálok meg most minél érthetőbben válaszolni.
Igaz, hogy a Pinterest terjedésével többen találkozhattatok már moodboard-dal, viszont én azt tapasztalom, hogy a többségetek nem ismeri magát a szót sem, vagy legalábbis nem tudja, mit takar a gyakorlatban. Az pedig végképp homályos, hogy mi a célja az elkészültének.
A moodboard szó szerinti fordításban hangulat táblát jelent, magyarosítva hangulatmontázsnak, vagy –kollázsnak szoktam hívni. Tulajdonképpen egy olyan gyűjtésről, egy kompozícióról van szó, mely tartalmazhat kész enteriőrökről készült fotókat, színpalettát, képeket egyes termékekről, de magyarázó szöveget is.
A célja minden esetben az, hogy szemléltesse a megbízó számára a készülő lakása hangulatát, stílusát. Segít elképzelni, hogyan fognak kinézni egymás mellett a választott burkolatok, textilek. A moodboard már tartalmazhat akár olyan konkrét bútorokat és kiegészítőket is, melyeket szándékozunk a leendő enteriőrben elhelyezni és esetleg ezek hangsúlyos elemei lesznek a térnek.
A moodboard tulajdonképpen érzékelteti a megbízó felé azt az irányt, mely a tervező fejében megszületett. Nem érdemes kihagyni, mert segítségével már az elején kiküszöbölhetők az esetleges félreértések. Ha a megrendelőnek nem tetszik az irány, vagy egy-egy elem bekerülésétől teljesen elzárkózik, az jobb, ha minél előbb kiderül. Tulajdonképpen így a tervező és a megbízó számára is rengeteg idő, pénz és energia spórolható meg.
Egy lakás tervezésekor több ilyen tábla is elkészülhet, mire kialakul a végleges irány. Én általában az első konzultáció után kétféle moodboardot készítek a teljes lakásra, majd miután ebből kiválasztottuk, hogy melyik iránnyal megyünk tovább, helyiségenként is elkészítem a montázsokat.
A moodboardon az alábbi elemeket szoktam alkalmazni:
- színek, színpaletták: megjelenítésük segít eldönteni, hogy illeni fognak-e egymáshoz az elképzelt árnyalatok
- inspiráló hangulatfotók, melyek érzékeltetik a stílust. Ez akár lehet egy távoli tájon készült fotó, de akár ételfotó is, a lényeg, hogy valamilyen érzést, hangulatot mutat be.
- olyan helyiségek fotói, melyek tetszenek, vagy ezek egyes elemei – például egy beépített szekrény, vagy egy álmennyezeti megoldás
- burkolatok, textilek és a bútorfrontok típusai (mart, festett, magasfényű, matt, faerezetes stb.)
- a kiegészítők színei
- lámpák – alábecsüljük a lámpák stílusának szerepét az enteriőrben, ezért én szeretem ezt is megjeleníteni a moodboardon
Bár a moodboardot minden esetben részletesen átbeszéljük a megbízóval, olykor minimális magyarázó szöveggel is érdemes ellátni.
Az alábbi montázst egy kislakáshoz készítettem, amit a megbízóval közösen Zen projectnek neveztünk el. Néhány dolgot azonnal ez alapján kizártunk, viszont a jól kijelölt iránynak köszönhetően a lakás valóban a nyugalom szigete lett.
A moodboard változatok arra is alkalmasak, hogy szemléltessük, egy-egy hangsúlyos bútor milyen stílusú enteriőrökben miként mutat. Ez rengeteget tud segíteni vásárlás előtt. Az alábbi sárga kanapéhoz választott kiegészítőkkel például kétféle, egy skandináv és egy elegáns enteriőrt jelenítettem meg.
Ezen a montázson pedig egy fürdőszobához készült válogatás látható.
A moodboard egy változata, amikor egy asztalra/táblára egymás mellé felkerülnek a különféle anyagok fogásmintái. Ennek segítségével a megbízó tapintás útján is érzékelheti, hogy milyen anyagok lesznek majd a lakásában.
Ha neked is szükséged lenne moodboard(ok)ra a lakásod tervezéséhez, írj nekem üzenetet!
Szép napot,
Ági
Képek: saját, utolsó kép: Pinterest
Ha tetszett az írásom és nem szeretnél lemaradni a következő lakberendezési inspirációról vagy kreatív alkotásomról, akkor kövess a Facebook oldalamon!
Szép napot,
Ági