Ti kérdeztétek 1.0 - Mi legyen a nagyi bútorával?

2020. március 25. 22:30 - agnesdualko

4_5.jpg

Aki figyelte mostanában az Instagram és Facebook oldalamat, az láthatta, hogy felajánlottam, hogy blogbejegyzésben válaszolok a lakberendezéssel kapcsolatos felmerülő kérdéseitekre és igyekszem összefoglalni a témához tartozó gondolataimat, megoldásaimat.

Az első kérdés, amire a válaszom ebben az írásban teszem közzé, így hangzik:

„Engem rettentően érdekel, hogy egy-egy szebb szocreál/bauhaus bútort hogyan lehet beilleszteni egy modern otthonba. Színek, formák párosítása. Mennyire töltik be funkciójukat ezek a bútorok?”

Kezdjük is az elején, egy pici 20. századi bútortörivel és a stílusirányzatok rendbetételével a fejekben. Ha számodra ez kevésbé érdekes, pörgess a poszt aljára, ahol a kérdést tulajdonképpen megválaszolom.

Tavaly ünnepeltük a 100. évfordulóját annak, hogy az Állami Bauhaus intézményét  Walter Gropius két weimari művészeti iskola összevonásával megalapította. Az iskola 1933-ig működött, viszont az ebben a szellemiségében tervezett épületek, tárgyak, bútorok még ma is sok művészt és tervezőt ihletnek meg, sokan "zarándokolnak el" még ma is az ikonikus épületekhez, sőt, a fiatal generáció is hamar a Bauhaus szerelmesévé válik.

 A legfontosabb szempont a bauhausban a rendeltetésnek alárendelt formavilág, ami mellé az épületeknél a fény és a tágas terek központi szerepe is társult. A bútorokat is úgy tervezték meg, hogy elsődlegesen funkcionálisak legyenek, és csak emögött álljon minden más tulajdonságuk. A tervezők törekedtek arra, hogy a lehető legegyszerűbb geometriai formákat használják. Olyan tárgyakat akartak alkotni, melyek amellett, hogy lenyűgözik jövőbeni használóját, de mindenki számára elérhetőek. 

Elhoztam a két személyes kedvencemet ebből az időszakból: Breuer Marcell Wassily és Mies van der Rohe Barcelona székét.

 

 

Szocreál stílusról szigorúan véve Magyarországon az 1948-55-ig tartó időszakot értjük.
A bútorgyártás tekintetében viszont ennél tágabb intervallumot tekintek most át, már csak azért is, mert tudom, hogy a kérdező szenvedélyesen szereti azokat az elhagyatott épületeket, melyek a szocializmus idején voltak tele élettel.

A második világháború után pár évvel államosították a nagyipari vállalatokat, így természetesen a bútorgyárakat is. A központi irányítás alá került gyárak azonban csak a mennyiségre mentek, a bútorok minősége egyre több kívánnivalót hagyott maga után.

Az összes üzemet a józsefvárosi Faipari Gyártmánytervező és Szerkesztő Iroda látta el tervekkel, a hazai bútorgyártás óriása pedig a Budapesti Bútoripari Vállalat (BUBIV) volt. Az 1961-ben induló 15 éves lakásépítési program több százezer lakás felépítését irányozta elő szovjet házgyári technológia alapján. Az állami lakásokat beépített konyhával adták át a tulajdonosoknak, a panelekbe pedig új, elemes bútorok kerültek. 12 négyzetméter szoba, 2 négyzetméter fürdőszoba, 6 négyzetméter konyha: a tervezők kezét eléggé megkötötte a lakások mérete. Az 1968 előtti bútorok rendkívül alacsony minőségűek voltak, gyártásukhoz a legolcsóbb, és legrosszabb anyagokat használták, a végletekig leegyszerűsítve őket.
A 60-as évek végén teljesen átszervezték a bútoripart. Nyolc üzemet ipari övezetbe költöztettek, és gyárrá alakítottak, felszerelve őket a legmenőbb olasz és NSZK-s gépsorokkal. A cél az volt, hogy a teljes hazai keresletet kielégítsék, és a bútorok olyan minőségben készüljenek, hogy azokat nyugaton is el tudják adni.

A vezető gyárakban, saját gyártmányfejlesztő csapatokat hoztak létre, és már iparművészeket is bevontak a tervezésbe. A DOMUS áruház megalapításával új szintre lépett a kereskedelem is. Sikerét jelzi, hogy országszerte 16 áruházból álló hálózat jött létre, a hiánytermékeket időnként külföldi bútorokkal is pótolták.

A hetvenes évek közepére sikerült olyan jó minőségű egyenbútorokat gyártani nagy mennyiségben, amiket a vásárló maga tudott egy katalógus alapján a lakása adottságaihoz és saját ízléséhez igazítani - az egy másik kérdés, hogy mennyit kellett várni ezekre. Magyarországon azonban a sikeres bútorok nem tervezőjük nevéhez kötődtek, mindenki csak a szekrénysor fantázianevét és esetleg a bútorgyár nevét ismerte.
Mivel a szocializmust javarészt a tömeggyártás jellemezte, vannak olyan bútordarabok melyekkel akár több idősebb rokonunk, ismerősünk otthonában a mai napig találkozhatunk. Például a Gábriel és az Erika szék, vagy a Panni fotel.

erika.jpg

Az Erika szék

 

gabriel.JPG

Gábriel Frigyes széke

panni_fotel.jpg

Panni fotel

 

Szerintem az áttekintésből nem hiányozhatnak, ezért nem mehetek el szó nélkül a 20. század azon bútorai mellett sem, melyeket a kapitalista országok neves tervezői alkottak. Az eredeti kérdés ugyan nem ezekre irányult, de fontosnak tartok itt megemlíteni pár nevet és magát a mid-century modern stílust, mint irányzatot.

A mid-century modern egy gyűjtőfogalom, melyet az 1940-es, 50-es, és kisebb mértékben a 60-as évek, főleg amerikai építészeti és tárgykultúrájára használnak. Az irányzat gyökerei a modernista építészethez, azon belül is az európai modernizmushoz nyúlnak vissza. A II. világháború utáni fellendülés és az ipari innovációk hatására igazi aranykorba lépett az Egyesült Államok, ennek eredményeképp pedig megerősödött a népességnövekedés és az építőipar is. A rohamos tempójú urbanizáció és az új életstílus kihívásaira a kor építészei és tervezői - akik erősen inspirálódtak a Bauhaus által, vagy akár tanultak is ott - egy összetéveszthetetlenül modernista tervezői eszköztárral feleltek. Az egyre növekvő kereslet és piaci verseny miatt olyan bútorokra volt szükség, melyek nem csak jó minőségűek és funkcionálisak, de karakteresek és eladhatóak is.

A Bauhaus hideg racionalitásával szemben a mid-century modern bútorai így vidám színeket és természetesen hullámzó, lekerekített formákat öltöttek magukra, de a kompromisszummentes funkcionalitás ugyanúgy a középpontban maradt.

Három kedvencemet itt is megemlíteném: Arne Jacobsen Tojás és Hattyú fotelei, Charles és Ray Eames klubfotele lábtartóval.

arnejacobsen_2.jpg

eames-lounge-chair-and-ottoman-thumb.jpg



Végezetül térjünk vissza az eredeti kérdéshez.

Az első dolog, ami megfogalmazódott bennem, hogy nem mindegy milyen bútordarabról van szó, hiszen egy szekrénysor sokkal hangsúlyosabb tud lenni a térben méretéből adódóan, mint például egy szék, így egy mai lakásba való beillesztése is nagyobb fejtörést okoz.

Alapvetően azt gondolom, hogy ezeknek a bútoroknak ugyanúgy helye van egy ma megtervezett enteriőrben, mint egy frissen legyártott terméknek. Sőt a régi bútorok újra felhasználása (akár egy kis átalakítás után) mondhatni reneszánszát éli, így bátorítalak is Titeket arra, hogy a nagyi bútorát mindenféle szégyenérzet nélkül kombináljátok mai darabokkal. Főként a skandináv országokban jellemző, hogy minél idősebb egy bútor, annál többet ér (igaz ők korábban is minőséget produkáltak - ez mindig is védjegyük volt és most nem az IKEA alsó kategóriás termékeiről beszélek).


Magyarországon a szocializmus egy időszakában minden bútornak vagy narancssárga, vagy az a csúnya zöld (esetleg még ronda barna :D) színe volt. Ezeket személy szerint nem erőltetném ma, de megoldás lehet egy jó kárpitos vagy egy bútorasztalos segítsége, akik szakszerűen és tartós megoldással tudnak új életet adni egy-egy ilyen darabnak.

Ismerek jópár olyan vállalkozást, akik fel is kutatják a kincset érő bútordarabokat, ha szükség van rá felújítják, restaurálják őket, majd újra értékesítik ezeket. Ők a teljesség igénye nélkül: Daken Studio, Möbelkunst, Fabrika, Remodel, artKraft.

Eljátszottam én is most képzeletben és készítettem egy moodboardot az Erika székkel, amiből nekem is van egy otthon újrakárpitozva. Ezt a bútort Burián Judit tervezte 1959-ben és nem lepődnék meg rajta, ha a Te nagyid lakásában is lenne ilyen.

 

mood.jpg

Remélem sikerült megválaszolnom a kérdést ezzel az összefoglalással.:)

 

Ha tetszett az írásom és nem szeretnél lemaradni a következő lakberendezési inspirációról vagy kreatív alkotásomról, akkor kövess a Facebook oldalamon!

Jó nosztalgiázást kívánok,
Ági



Források:
https://sites.google.com/site/butorstilus1/retro/szocreal-butorok
https://index.hu/fortepan/2017/04/16/zizi_koppany_gitta_elet_a_klippan_kanape_elott/
http://lakberendezes.hu/helyisegek/furdoszoba/tipuslakas-tipusbutor-1968-69-70/
https://hu.wikipedia.org/wiki/Szocialista_realizmus
https://www.octogon.hu/design/10-ikonikus-bauhaus-butor-es-design-targy/
https://hu.wikipedia.org/wiki/Bauhaus
https://anapfenyillata.cafeblog.hu/2018/09/28/erika-gabriel-panni-es-a-tobbiek-egy-retro-fotel-uj-elete/
http://akicsihaz.hu/2015/03/erika-szek.html
http://hg.hu/cikkek/design/648-nagyuzemi-retro
https://dizain.hu/2010/05/a-mid-century-modern-stilus/
http://salonbudapest.hu/blog/funkcio-es-forma-harmoniaja-a-mid-century-modern/

Képek: Pinterest

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://agnesdualko.blog.hu/api/trackback/id/tr8615557920

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása